Indemnizaţia/Stimulent creştere copii
Persoanele care îndeplinesc condiţiile de stagiu, conform legii (au realizat 12 luni în ultimii 2 ani anteriori nașterii copilului, venituri supuse impozitului sau au fost în perioade de stagiu asimilate), pot beneficia opţional de următoarele drepturi:
– Concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, precum şi o indemnizaţie lunară;
– Persoanele care, în perioada în care sunt îndreptăţite să beneficieze de concediul pentru creşterea copilului, obţin venituri supuse impozitului au dreptul la un stimulent de inserţie.
Precizări:
Indemnizaţia pentru creşterea copilului se stabileşte în cuantum de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii doi ani anteriori naşterii copilului (maximul sumei fiind de 8500 lei conform O.U.G. 55/2017) şi nu poate fi mai mică de 85% din cuantumul salariului minim brut pe tară garantat în plată;
Valoarea stimulentului de inserţie pentru creşterea copilului este de:
– 1500 lei pentru persoanele care realizează venituri supuse impozitului înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni (1 an în cazul copilului cu handicap);
– 650 lei pentru persoanele care realizează venituri supuse impozitului după împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni (1 an în cazul copilului cu handicap).
Legislație:
- Ordonanţa de urgență nr. 111 din 08 decembrie 2010 privind concediul și indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor;
- Hotărârea de Guvern nr. 52 din 19 ianuarie 2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor;
- Ordonanța de urgență nr. 26/2021 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor;
- Hotărârea nr. 536/2021 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor;
- Ordonanţa de urgență nr. 55/2017 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor;
- Legea 66/2016 – pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor;
- Hotărârea nr. 449/2016 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 52/2011;
- Ordinul nr. 1099/2016 privind aprobarea Instrucțiunilor de aplicare a prevederilor art. III alin. (1) din Legea nr. 66/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor.
- Acte necesare pentru acordarea indemnizaţiei de creştere a copilului
– Cerere tip; Descarcă
– documente identitate (B.I./C.I./C.I.P. părinţi valabile, certificat de căsătorie, certificat de naştere al copilului) – în original;
– livret de familie – în original;
– extras de cont pe numele solicitantului / titularului (actualizat cu numele utilizat în prezent, în cazul persoanelor căsătorite/divorțate).
PENTRU SALARIAȚI:
– adeverinţa tip – eliberată de către angajator, din care să reiasă îndeplinirea condițiilor legale privind stagiul de cotizare și veniturile nete realizate (12 luni, în ultimii doi ani înainte de nașterea copilului); Descarcă
Observație: adeverință tip – format nou menționează și numărul de zile lucrate, concediu medical și de odihnă pentru fiecare din lunile din perioada stagiului de cotizare;
– cererea înaintată către angajator pentru acordarea concediului pentru creșterea copilului pană la 2 ani (sau pană la 3 ani pentru copilul cu handicap) – aprobată, semnată, stampilată, înregistrată, original;
– act adițional sau decizia de suspendare a contractului de munca, cu ziua următoare celei în care se termină concediul de maternitate, cel mai repede, cu a 43-a zi de la naștere, în original.
PENTRU PERSOANELE CE AU REALIZAT VENITURI DIN ACTIVITĂŢI INDEPENDENTE:
– decizii de impunere și adeverințe de venit eliberate de către Administrațiile Financiare pentru anii fiscali anteriori nașterii copilului (veniturile realizate în ultimele 12 luni din cei 2 ani anteriori nașterii copilului);
– certificat de atestare fiscală pe firma;
– document doveditor privind suspendarea activității pe perioada concediului de creștere a copilului;
- Acte necesare pentru acordarea stimulentului pentru creștere copil/de inserție
– Cerere tip; Descarcă
– documente identitate (B.I./C.I./C.I.P. părinți valabile, certificat de căsătorie, certificat de naștere al copilului) – în original;
– livret de familie – în original;
– extras de cont pe numele solicitantului / titularului (actualizat cu numele utilizat în prezent, în cazul persoanelor căsătorite/divorțate).
PENTRU SALARIAŢI:
– adeverință tip, eliberată de către angajator, din care să reiasă îndeplinirea condițiilor legale privind stagiul de cotizare și veniturile nete realizate (12 luni, în ultimii 2 ani înainte de nașterea copilului); Descarcă
– decizia sau adeverința eliberată de către angajator din care să rezulte reluarea activității /realizarea de venituri supuse impozitului;
Persoana care beneficiază de stimulent de inserție trebuie să obțină venituri impozabile pe toată perioada în care beneficiază de acest drept.
PENTRU PERSOANELE CE AU REALIZAT VENITURI DIN ACTIVITĂŢI INDEPENDENTE:
– decizii de impunere și adeverințe de venit eliberate de către Administrațiile Financiare pentru anii fiscali anteriori nașterii copilului (veniturile realizate în ultimele 12 luni din cei 2 ani anteriori nașterii copilului);
– certificat de atestare fiscală pe firmă;
– document din care să rezulte că obține venituri impozabile (declarație de venituri estimate pentru anul în curs și declarație pe proprie răspundere că va obține venituri pe toată perioada în care va beneficia de stimulent de inserție);
– document din care să rezulte perioada în care a beneficiat de concediu sarcină și lăuzie, dacă este cazul.
- Acte necesare în situația în care se solicită modificare din indemnizație în stimulent sau din stimulent în indemnizație:
– Cerere tip; Descarcă
– documente identitate (B.I./C.I./C.I.P. părinți valabile, certificat de căsătorie, certificat de naștere al copilului) – în original;
– livret de familie – în original;
– extras de cont pe numele solicitantului / titularului (actualizat cu numele utilizat în prezent, în cazul persoanelor căsătorite/divorțate).
Precizări privind perioada de minim două luni rezervate celuilalt părinte
– Dacă ambii părinți au realizat stagiul de cotizare de 12 luni, în ultimii 2 ani înainte de a se naște copilul, primul care solicită drepturile este obligat să rezerve cel puțin două luni pentru celălalt părinte;
– Celălalt părinte nu este obligat să solicite drepturile pentru perioada rezervată, dar, dacă nu dorește să beneficieze de indemnizația pentru creșterea copilului, are obligația legală să notifice, în scris, Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Vaslui, cu cel puțin 60 de zile înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, că nu dorește să solicite acest drept și perioada de plată va fi redusă cu două luni;
– În situația în care se solicită numai acordarea stimulentului de inserție sau acesta este solicitat cu cel puțin 3 luni înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, celălalt părinte nu mai este obligat să efectueze luna rezervată pentru concediu creștere copil;
– Dacă se naște un alt copil, înainte ca cel pentru care se primesc drepturile să împlinească vârsta 1 an și 10 luni, perioada rezervată se poate amâna și cumula cu perioada rezervată pentru următorul copil, părintele care beneficiază deja de drepturi urmând să rezerve cel puțin 2 luni pentru celălalt soț, înainte de a împlinirea de către următorul copil a vârstei de 2 ani;
– Pentru a exista continuitate în plata pentru părintele care beneficiază deja de drepturi, în situația de mai sus, în care se naște următorul copil, soțul aflat în concediul de creștere copil poate depune dosarul de solicitare a drepturilor pentru următorul copil, cu 60 de zile înainte de împlinirea de către primul copil a vârstei de 2 ani;
Important – În situația în care persoana îndreptățită realizează venituri supuse impozitului cu cel puțin 60 zile înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, stimulentul de inserție se acordă pană la 3 ani, respectiv 4 ani, în cazul copilului cu handicap (cu condiția ca în acest timp să se realizeze venituri supuse impozitului).
- Indemnizația / Ajutorul pentru îngrijirea copilului cu vârsta 0-7 ani, în situația în care copilul și/sau un părinte/persoana care are copilul în îngrijire sunt persoane cu handicap:
– Cerere tip; Descarcă
– documente identitate (B.I./C.I./C.I.P. părinţi valabile, certificat de căsătorie, certificat de naştere copii) – în original;
– livret de familie – în original;
– certificatul de încadrare în grad de handicap pentru solicitant/persoana îndreptățită și/sau minorul pentru care se solicita dreptul;
– cerere de acordare a concediului pentru îngrijirea copilului, în perioada 0 – 7 ani, daca este cazul;
– decizia de suspendare a contractului de munca sau act adițional la contractul de munca, dacă este cazul;
– documente care dovedesc ca părinții nu sunt angajați ca asistent personal pentru minor, doar pentru handicap de grad 1 al copilului;
– adeverință venit titular – Administrația Finanțelor Publice;
– declarație pe propria răspundere din care să reiasă că nu realizează venituri și dacă se angajează anunță AJPIS Vaslui;
– alte acte, după caz.